Thursday 2 October 2008

Achtertuin

Na een paar verschillende ontwerpen, zijn we eruit. Het grote probleem was dat we een licht aflopende tuin hebben en een inground-zwembad willen. Daarbij moesten we het probleem grond wegrijden zien te overkomen. Iets wat hier een duur grapje kan worden. Nu kwam ik midden in de nacht met de oplossing. We gaan een keermuur zetten en gaan we de tuin, met de grond dat uitgegraven wordt, egaliseren. De plek van het terras en zwembad is bekend, dus we kunnen gaan bestellen. Bestrating en balken voor de keermuur zijn intussen besteld.
Levering van de balken was al de volgende dag. Rond 15.30 werden ze dan geleverd. 39 balken van 7,5x20x300cm, 6 van 240cm, 16 van 180cm lang en dan nog 59 van 120cm lang. Totaal 4 pakketten die met de hand en koevoet van de vrachtwagen geschoven worden. Aangezien de grond langs de weg wat schuin afloopt, kwamen de eerste pakketten wat scheef te liggen, maar het ging nog goed. Maar toen de andere twee erop gegooid werden ging het mis. Pakketten vallen om, tegen de vrachtwagen aan. het lukt niet om het hout van de vrachtwagen af te krijgen. Er is dus maar één mogelijkheid. Pakketten losmaken en dan balk voor balk verder op het gras gooien. De banden van de eerste gaan los en het beland onder de vrachtwagen. Dus hebben we alles onder de vrachtwagen vandaan mogen halen en op het gras gooien. Tweede pakket was hetzelfde verhaal. Het derde pakket was zo uit model, dus ook die maken we open. Uiteindelijk blijft er één pakket goed staan.
Dan ben ik alleen met de meeste balken over het gras verdeeld. Kruiwagen erbij en aan de gang. Die van 120 cm gingen nog wel, die van 180cm worden al zwaarder. Intussen al een paar drinkpauzes gehad, want natuurlijk is het op zo'n dag ook nog eens warm. Tijdens die drinkpauzes zag ik al een man langs komen rijden die erg geïnteresseerd naar de balken keek. Het is hier namelijk heel normaal als je iets niet meer wil je het gewoon langs de straat zet en dat iemand die er in geïnteresseerd is het meeneemt. En aangezien de balken er los over het gras liggen, lijkt het ongewenst. Dus toch maar weer verder. We moeten het duidelijk voor het donker op het erf hebben. Na weer flink doorwerken lagen ook de 240 cm achter en was ik al een eind op weg met de 300cm. Toch maar Gerrit bellen of hij wat eerder naar huis kan komen en het laatste beetje doet. Natuurlijk op zo'n moment is hij in bespreking en neemt de telefoon niet op. Uiteindelijk blijkt dat hij later als anders thuis is, dus gaan we weer aan de gang. Toen ik met de laatste 15 balken bezig was viel ik van vermoeidheid met kruiwagen en balk om. Balk over me heen en natuurlijk komt er op zo'n moment net iemand voorbij rijden. Ik gebaarde al dat alles goed was, maar ze kwam toch uit de auto om me te helpen. Balk weer op de kruiwagen en wegrijden. Ik besloot toen dat de laatste 14 dan toch voor Gerrit waren. De aardige buurtgenoot maar bedankt en naar binnen gegaan om op de bank te vallen en de eerste tijd er niet vanaf te komen. Gerrit was nog op tijd om de laatste balken voor het donker op het erf te rijden.

No comments: