Monday 15 September 2008

Tuin

Ik heb intussen wat veranderingen doorgevoerd in de tuin. De vorige eigenaren hadden nog nooit van snoeien gehoord. In de voortuin heb ik ook eerst eens de berken aangepakt. De takken zaten tot onder aan de stam. Dus eerst eens wat takken weg gezaagd. Nu hebben we weer een fatsoenlijke vorm in de bomen.
Ook de rozen langs de schutting hadden nog nooit een snoeischaar gezien. Ze waren zo raar gegroeid dat er geen eer aan te behalen was. Dus de schop erin en eruit ermee. De nieuwe zijn weer in bestelling.
Daarnaast hadden ze ooit wat struiken gepland die ook elke vorm kwijt waren. Daarbij stonden ze ook op een plek waar gewoon niets hoord. Dus je raad het al... die zijn er ook uit. De tuin knapte daar gelijk van op.
Wat klei van de achtertuin is naar voren gereden om het een beetje op één niveau te krijgen. Dit was geen gemakkelijke klus. De klei is hier zo hard, de schop is bijna de grond niet in te krijgen. Klei scheppen in de Betuwe was zwaar, maar hier is het even een graadje erger. Deze klei moet dan ook flink vermengd worden met zand.
Nog even op mijn bestellingen wachten en dan ben ik naar mijn idee redelijk tevreden over de voortuin.
De achtertuin word een ander verhaal. Even afgraven gaat door die klei niet zo makkelijk, dus dit mag iemand voor ons gaan doen. Vooral dat zwembad mogen ze uitgraven. Daar moeten we nog even wat offertes van gaan aanvragen. Maar dat moet ook binnenkort gaan gebeuren.
Daarnaast ben ik ook nog aan een groentetuin begonnen. Ja, ik schrok er zelf ook van. Maar we hebben genoeg plek en vers is toch altijd het lekkerste. We beginnen voorzichtig aan. Eerst beginnen we met wat kruiden, sla, komkommer, paprika, prei, aardbeien en ook nog frambozen. Aangezien ik zaden heb ipv plantjes heb ik het eerst in klleine bloempotten gezaaid. Deze zijn nu zover uitgekomen dat ik ze aankomende week kan gaan uitplanten. En aangezien we hier nogal wat wildlife hebben die dol is op vruchten en groenten heb ik een geraamte gemaakt van hout en daar een net overheen gespannen. We zullen zien of dat voldoende helpt.

No comments: